Skip to main content

TEMPAT WAJID SINGGAH KALAU KE SETIU TERENGGANU

Assalamulaikum dan selamat sejahtera semua
Lama benar rasanya tak ke Teregganu, patutnya beberapa bulan aritue kak mid pergi Trip ke Pulau Bidong, dah plan cantik dah, tiket flight pun dah beli tapi akhirnya trip tue cancel...frust jugak..tapi apa nak buat kadang-kadang benda yang di rancang tak jadi dan benda yang tak di rancang-rancang menjadi pulak. Tiba-tiba nie pergi Trip Terengganu yang macam mengejut jugak...decide dalam masa tak sampai seminggu terus jadi...hahaha.

Trip kali ini adalah untuk menghadiri Festival Of Architectural And Cultural Heritage Of The Lost Kingdom 2019  yang diadakan di Terrapuri Heritage Village, Setiu Terengganu.   Seronoknya rasa hati sebab  memang dah lama  berhasrat nak meninjau resort ini, resort yang bercirikan seni bina melayu dari abad ke 17.
kami masuk dari Exit Tol Gombak sampai ke Exit  Tol yang terakhir iaitu Kuala Terengganu

Kami bertiga memulakan perjalanan kami dari Gombak  seawal 8.30 pagi.. rasa teruja jugak sebab first time nak melalui Lebuhraya LPT2.

Perjalanan mengambil masa 4 jam setengah kalau mengikut google maps...so kami bertiga pun tak nak rushing-rushing untuk sampai ke destinasi.  Rancangan hari ini untuk menginap di Pandan Laut Beach Resort yang terletak di Kampung Penarik dan hanya berjarak 8 km ke Terrapuri Heritage Resort.

Lepak makan tengahari di Jalan menghala ke Permaisuri

Kira-kira jam 2 petang kami pun tiba di Setiu,  singgah dulu makan tengahari di kedai tepi jalan bawah pokok. Nampaknya pemanduan kami menjangkau lima jam..hehehe...yalah berhenti di RNR untuk  toilet break dan makan buah. Asalnya nak terus ke tempat penginapan kami di Pandan Laut Resort tapi kami decide nak usa2 dulu mana Terrapuri resort supaya senang esok nanti. Sebelum itu ada termasuk dalam senarai kami nak pergi ke satu rumah yang di katakan orang unik iaitu Rumah Botol. Kebetulan Rumah Botol ini satu arah jalan ke Terrapuri Resort so apa lagi kami pun mencarilah...

1. Lokasi 1  : Rumah Botol, Jalan Penarik - Mangkuk, Kampung Penarik Setiu, Terengganu.

Jumpa jugak Rumah Botol
K mid agak terkilan kerana kami tak dapat nak lihat dengan mata sendiri keadaan dalaman di Rumah Botol ini sebab rumah botol nie berkunci ketika kami datang dan cuba beberapa kami memberi salam tak ada yang menjawabnya. Kami pergi ke rumah sebelah untuk bertanya tapi tetap tak ada orang so kami bertiga pun hanya mengambil gambar di luar rumah aje..

TOK..TOK,..TOK...x da orang rupanya.
Rumah Botol ini di ilhamkan oleh Tengku Mohd Ali atau dikenali dengan nama  Ayah ku.  Semuanya bermula apabila tidak mahu pelancong atau pengunjung cedera terpijak kaca ketika bermain di kawasan pantai di kawasan Kg Penarik, Mangkuk ini.  Beliau kini memiliki lebih dari 7,000 koleksi botol.  Beliau jugak  mengumpul mug, botol minyak wangi  dan pelampung pukat.

Oleh sebab  tak dapat masuk rumah botol nie,  kami pun layan tangkap gambar di luar kawasan rumah.  Secara jujurnya rumah nie seakan tidak terurus di luarnya,  mungkin Ayah ku dah tak berapa sihat dengan usia dah menjangkau 75 tahun,  sayang sekali jika tiada anak2 nya yang akan mengambilalih untuk menguruskan Rumah Botol nie.
Cantik kawasan sekitarnya.
Kami kemudian menyambung perjalanan  ke lokasi seterusnya.

2. Lokasi ke 2 : Pantai Penarik  atau Pantai Rhu Sepuloh

Terletak di persisiran Laut China selatan di Daerah Setiu, Terengganu.  Menjadi popular di kalangan pengguna jalan alternatif Kuala Terengganu - Kota Bharu (Laluan Pantai).  Ada banyak gerai-gerai Celup Tepung dan juga restoran yang menjual makanan laut.

View kat sini memang awesome.  Pantainya yang memutih.  Rasa damai aje lepak kat sini.
Di sebelah malam nya,  kami tak lepas peluang untuk makan malam Celup Tepung..hehehe.
Harga pun amat berpatutan. sepinggan sotong celup tepung dan udang celup tepung hanya RM10 Sepinggan ( sesuai untuk 3 orang makan)...mana nak dapat kat KL kan.

3.Lokasi ke 3 - Pandan Laut Beach Resort

Inilah tempat penginapan kami malam ini.  Resort tepi laut yang terletak di Pantai Rhu Sepuluh, Kampung Penarik.
Alamat  : Lot 390, Pantai Rhu Sepuluh, 21010 Setiu, Terengganu
 Tel  : +6013 6812495
Email  : pandanlautbeachresort@gmail.com
website  : http://pandanlaut.com

Penginapan tepi laut yang murah dan selesa dengan kemudahan kolam renang untuk kanak2 (mintak maaf kami pun mandi gak kat kolam nie...hehehe)
Pada asalnya,  kitaorang nak mandi laut,  tapi kami lihat banyak obor-obor terus kiatorng tak berani...jadi kitaorang ambik keputusan bergambar aje ..lepas tue terjun kolam renang
View kat sini cantik sekali....we all enjoy sangat jalan-jalan tepi pantai..walaupun tak dapat mandi laut😀

Jom kita tengok lokasi seterusnya.....

4.  Lokasi ke 4  :  Terrapuri Heritage Village

Inilah tempat di mana Festival Of Architectural And Cultural Heritage Of The Lost Kingdom 2019 di adakan dan di sinilah tujuan utama kami.
Menjejak kami di Terrapuri Resort Village ini seumpama berada di zaman kerajaan melayu dahulu kala. Terdapat 29 buah rumah berciri klasik dengan kisahnya yang tersendiri. Rumah tradisional Melayu Terengganu ini di bawa dari Kampung tradisi Terengganu iaitu Kampung Paloh, Manir, Losong dan dinamakan mengikut tempat asal rumah itu diambil.
Terrapuri bermaksud "The Land of Palace" (tanah istana).  Masih mengekalkan ciri asal rumah melayu asli Terengganu.  Ia merupakan projek pemeliharaan dan pemulihan rumah Terengganu Melayu Klasik. Terrapuri terdiri daripada 20 villa eksklusif yang dipulihkan dan dijadikan spa, restoran mewah, villa istirehat, galeri dan rumah pantai.
Pengusaha masih mengekalkan ciri asalnya iaitu menggunakan kayu cengal dan tidak menggunakan paku hanya menggunakan sendi pasak daripada kayu penaga

kak mid bersama pemilik Terrapuri Resort Mr Alex Lee Yun Ping
Daya tarikan lain di Terrapuri Heritage Village ini adalah hamparan pantai yang indah di depan resort dengan pohon-pohon kelapa yang melambai-lambai.

Pada yang berminat nak kesini,  jika tidak menginap pun resort ini bole dilawati dengan guided tour dengan bayaran RM22 perpax.. so apa tunggu lagi ...cuti sekolah dah dekat kan..
 Alamat  :  Terrapuri Heritage Village,

#VISITTERENGGANU   #VISITMALAYSIA   #VMY2020

Salam sayang,

TERIMA KASIH PADA YANG SUDI MEMBERI KOMEN

Popular posts from this blog

PERJALANAN KE LANGKAWI MENGGUNAKAN ETS (ELECTRIC TRAIN SERVICE)

Assalamulaikum dan selamat sejahtera semua. Rasa-rasa ramai yang dah sampai Langkawi kan.  Macam k mid nie,  bole katakan setahun sekali atau dua kali sampai ke Pulau nie...selalunya terlajak pergi ke Pulau Langkawi ini kerana balik ke Kedah atau Perlis untuk memenuhi undangan perkahwinan sahabat atau saudara mara di sana.  Alang-alang dah sampai Kedah atau Perlis teruslah masuk ke Pulau Langkawi sehari dua kan.... Tapi kali nie pergi memang memenuhi undangan sahabat yang berkahwin di Pulau Mashuri . Selalunya k mid dan mr husban naik kereta atau naik flight lah.... tapi baru-baru nie kak mid dan mr husban mencuba perkhidmatan keretapi ETS( Electric Train Service) pula. Kami naik ETS jam 7.45 pagi yang berhenti di stesen Sg Buloh Kami memulakan perjalanan dari Stesen keretapi Sg Buloh kerana keretapi ada berhenti di sini jadi tak lah kami membazir untuk pergi ke KL sentral.  Jadi tengok jadual dan laluan ETS, kalau ada berhenti berhampiran dengan kediaman kita eloklah na

UMRAH PERTAMAKU : BARANG KEPERLUAN UMRAH

Assalamualaikum dan Salam sejahtera. Diri ini bersyukur kerana mendapat peluang menjadi tetamu Allah pada bulan Mac 2022 yang lalu.  Asalnya k mied ingin pergi bersama Arwah suami tapi apakan daya dia terlebih dulu di jemput ilahi. Jadi k mied pergi secara mengejut bersama bestie k mied serta ayah ibunya. Mereka merupakan jemaah yang tertangguh 2 tahun lalu akibat Pandemik Covid 19. Ya Allah..aku menyambut seruanmu Bila kak mied telah mendapat pengesahan akan  menunaikan umrah, k mied mulalah membeli dan menyediakan barangan-barangan sedikit demi sedikit. Ramai juga di antara kita yang risau tentang persiapan-persiapan yang perlu di lakukan,  barang yang perlu di bawa hingga kita asyik talipon atau bertanya pada saudara-mara dan kawan-kawan yang pernah sampai ke tanah suci. Kami berempat di Miqat Bir Ali Mengenai kursus pula, k mied tidak dapat sekali pun berkesempatan menghadiri kursus umrah yang di anjurkan oleh travel agensi,  bukan kak mied malas atau apa... tapi tarikh yang diad

PERCUTIAN 2HARI 1MALAM DI LOST WORLD OF TAMBUN

Assalamulaikum dan salam sejahtera. Minggu nie nak pergi mana pulak? .  K mied rasa nak berehat aje di rumah setelah dari hari raya aidil adha hari tue hingga sekarang asyik berjalan jer ..bermula melaka, kemudian batam, lepas tue hatyai. Ingat-ingat dapatlah rest kejap....tapi hahaha..anak-anak ajak pula ke Lost World of Tambun . K mied pulak pantang diajak...cepat benar bertenaga ..huhuhu🥰🥰 Bukan senang anak bujang nak ikut jejalan dgn mama dia..kali ini ikut pulak..alhamdulillah 🤲 Taman tema ini berkeluasan  40 ekar, Ianya dibuka kepada pengunjung pada 11 November 2004 . Selain ada Taman Tema Air,  ada 7 taman tema lain yang menyeronokkan iaitu : Lost Water Park Lost World Amusement Park Lost World Hot Springs & Spa Lost World Tiger Valley Lost World Petting Zoo Lost World Tin Valley Lost World Adventure Park Check harga dulu...kitaorg beli online je Kami mulakan perjalanan dari rumah di Selangor kira-kira pukul 8.30 pagi dan sampai ke Lost World of Tambun sekitar 11.30 pag